Omtale
«De beste bøkene er kanskje dem der du følger en historie og så har du, nesten uten å merke det, plutselig lært om både konger og kriger, kultur og natur, filosofi og biologi. Ja, til og med noen sitat og årstall har satt seg. Min greske olivenlund er en slik bok. […] herlige fortellinger, anekdoter og forklaringer på hva som kjennetegner en god olje […] Det er skrevet mange bøker om trær. Trær som kan snakke. Trær vi kan klemme. Også denne boka er verdt å omfavne.» – Marte Østmoe, Ren mat
«Det er en saga om livet selv, og alt som er vakkert, og alt som er truet. Den åpner for dypere erkjennelse. […] en svært leseverdig bok om Hellas, og især øya Kreta. […] teksten, flyter fint, er humoristisk, og med god metaforbruk og vellykket filosofisk poding. […] Her synes jeg Bromark er på sitt beste, der han gjennom flere eksempler viser hvordan lokale klimaendringer påvirker velgerdemografien i hele Europa. […] Det er bare å finne seg et oliventre, eller et hvilket som helst treslag, og omfavne det av hele ditt hjerte! Og ta gjerne med deg Bromarks bok i sekken. Slå du deg ned i skyggen og nyt livsvisdommen.» – Andrew Kroglund, Ny tid
«For denne boka handler om så mye mer enn oliven sjøl om det sjølsagt er den grønne tråden i fortellingen. Det kanskje fineste av alt er at han bringer seg sjøl inn i historien. […] Måten Bromark veksler mellom det dypt personlige, og til tider både sjølironiske og morsomme, er definitivt det som gjør denne boka til en fin leseropplevelse. Dette er fortellende sakprosa på sitt beste. Konkret og abstrakt, jordnært og reflektert på samme tid.» – Jan-Erik Østlie, Fri fagbevegelse
«Bromarks bok stopper ikke ved den pittoreske drømmen. Den viser også hva som skjer når ønsket om et annet liv møter virkeligheten. Med klimaendringer, uforutsigbar natur og sårbarhet. Alt det vakre og viktige som er utsatt, som vi kanskje altfor lett tar for gitt. […] Gjennom oljen, trærne og arbeidet rundt dem åpner Min greske olivenlund en større fortelling om hva et godt liv kan være, og hva som skjer når naturen ikke lenger kan tas for gitt. Det er en bok som minner oss om hvor små vi er i møte med naturen og historien. Og det kjennes egentlig ganske godt.» – Amanda Bahl, amandabahl.com
«Det er en morsom fortelling. Bromark skriver med et selvironisk blikk på hvordan nordboerne prøver seg, med solid flyskam men med genuint ønske om å forstå næringen og naturen, og dermed også hele kulturhistorien rundt oliven.» – Torolf Kroglund