Omtale
«Røeds prosjekt viser hvorfor sakprosaen som form er uhyre interessant. Han velger å undersøke følsomhet snarere enn å skrive den i romans form. Røed er en av Norges beste sakprosaforfattere, og måten han håndterer sakprosaformatet på, har blitt stor kunst, stor poesi. Boken er en vakker hendelse innen norsk sakprosa.» – Marianne Solberg, Ny Tid
«Boka inviterar til å tenkje vidare sjølv, og til å diskutere vidare med andre. Difor har han atter ei gong skrevet ei bok som egnar seg godt til å lese saman med nokon. Boka blir ein slags guide, fullstappa av utgangspunkt for mentale turar, omvegar, villspor, og samtalar. Måten han skriv, gjev òg rom for refleksjonar kring kor vidt ein kan separere kunsten frå livet, frå eksistensen, erfaringa, og måtane ein prøver å forstå ting.» – Brynhild Winther, magasinet KUNST
«et sympatisk prosjekt […] de sosiale og politiske sidene ved alderdom og død er velegnet stoff for debatt. For dette er ikke en udelt individorientert selvhjelpsbok i dødsmestring. Røed skriver fornuftig om hvordan ungdomsdyrking, markedslogikk og vitenskapsmonomani står i veien for sunnere, mer helhetlig menneskelige perspektiver […] både lærerikt og interessant» – Leif Bull, BLA
Sagt om Kunsten og livet. En bruksanvisning:
«Skarpt og vakkert om kunsten og livet. Kunst kan hjelpe deg i det evige arbeidet med å forstå deg selv. Det er det optimistiske budskapet Kjetil Røeds skarpe og vakre bok.» – Knut Hoem, NRK
«Det sies at bruksanvisninger ikke blir lest. Det er først når funksjonaliteten ikke virker eller mestres man tyr til bruksanvisningen. Moderne produkter byr på kompleks funksjonalitet som krever nøyere forklaringer, og bruksanvisningene inneholder teknisk dokumentasjon, informasjon om riktig installasjon og vedlikehold, men også forbehold og advarsler. Slik er det ikke med Kjetil Røeds bruksanvisning. Den er uten teknisk dokumentasjon, uten advarsler og forbehold, men er skrevet for å bli lest. (…) Kunsten og livet: En bruksanvisning er en bemerkelsesverdig betraktningskunst om kunst (s)om livet. Kjetil Røed, takk for at du deler.» – Marianne Solberg, Ny Tid
«Det er et enormt materiale Røed tar for seg. Hvert kapittel er fylt av korte, konsise lesninger og tolkninger av verk, underbygd av et teoretisk apparat som nesten gjør meg svimmel med sin fylde. Det oppfyller likevel sin hensikt: Flere ganger under lesinga lyser jeg opp med erkjennelsen av at nå lærer jeg noe!» – Even Teistung, Klassekampen