Et land på fire hjul (pocketutgave)

kr 229

Ulrik Eriksen

Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et land der sjøveien var viktigere enn landeveien. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker.

Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring.

Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme – om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling – og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum.

Omtale

«Bilen har, som Ulrik Eriksen skriver i sin fremragende bok Et land på fire hjul, tatt over Norge.» – Erlend Loe, Aftenposten

ÅRETS BESTE BØKER I

«Ytterst velskrevet historie om et antikollektivistisk virus som har hjemsøkt vårt land og deformert våre byer.» – Henrik Keyser Pedersen, Klassekampen

ÅRETS BESTE BØKER II

«De beste bøkene vi har lest i år. […] Undersøkende journalistikk av god kvalitet!» – Kjetil Østli, Harvest

ÅRETS BESTE BØKER III

Ulrik Eriksens bok «Et land på fire hjul» er ifølge Adresseavisens litteraturanmeldere et av «årets høydepunkter», i deres kåring av årets beste bøker.

«Sterkt fascinerende beskrivelse av hvordan nordmenn ble et bilende folk […] han argumenterer godt og grundig for at byene våre ville vært bedre steder om byplanleggerne hadde dratt oftere til Nederland og sjeldnere til California.», terningkast fem –  Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad

«Vanskelig å ikke la seg fascinere av hans tallmateriale og arkivklipp […] Ulrik Eriksen holder seg disiplinert til å beskrive utviklingen av norsk vei- og byplanleggingspolitikk fra innføringen av privatbiler til i dag. Selv om han tillater seg følelsesladede skildringer av konkrete bilulykker, og tilskriver negative egenskaper til noen av aktørene, spinner han ikke på utopiske forestillinger på hva som kunne ha vært. Han skjener ikke ut i lyrisk ideologi om fotgjengeres og syklisters fortreffelighet. Eriksens mål ser i stedet ut til å ha vært å presentere en konsis gjennomgåelse av de konkrete mekanismene bak utviklingen av de største norske byene. […] Leseren vil sjokkeres av tidligere tiders høye ulykkestall og biltalsmennenes forbløffende hardhudede kommentarer om dødsulykker i det bilbaserte fremskrittets kjølvann. Men mange vil nok også forbauses over at nordmenn kjører mer i dag enn noen gang tidligere.»- Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv

«Eriksen har gjort et imponerende researcharbeid og dukket ned i gamle planer, aviser og interessegrupper […] bokas største styrke er at Eriksen virkelig kan skrive. Setningene og melodien er som hos en god forfatter.» – Knut Schreiner, sosiolog og byutvikler

«Det mest oppsiktsvekkende og interessante med denne boka er at Eriksen trekker inn hvordan sentrale kapitalkrefter og andre politiske interessenter driver en intens lobbykamp til fremme av privatbilismens interesser. Som regel på bekostning av kollektivtransporten – særlig den skinnegående varianten. Hva dette har betydd for byutviklingen av våre største byer, får forfatteren godt fram gjennom denne boka. » – Jan-Erik Østlie, frifagbevegelse.no

«En god beretning om bilens erobring av Norge […] Boken forteller ikke bare bilismens historie. Den gir også kunnskap om hvem som har mye og lite makt i samfunnet. […] Den er både velskrevet og underholdende, i tillegg til at man lærer mye av å lese den.» – Rune Elvik, samferdsel.toi.no

Fakta

ISBN

9788282262637

Innbinding

Heftet

Utgivelsesår

2022

Go to Top