Omtale
«Forfatteren går til kjernen i ulike forståelser av klimaproblemet: politisk, kulturelt, moralsk og pedagogisk. Boken er skrevet med forbilledlig klarhet og smittende engasjement, samt med brodd overfor ledende aktører i oljelandet Norge».
Arne Johan Vetlesen, professor i filosofi ved Universitetet i Oslo
«Straume gir en utfyllende analyse av det pedagogisk-filosofiske idégrunnlaget for klima- og miljøundervisningen i skolen. Boken er interessant for alle som er opptatt av klima og miljø – og av hvordan skolen kan forberede fremtidige generasjoner på å leve i en tid preget av store klimaendringer».
Astrid Sinnes, førsteamanuensis i realfagsdidaktikk ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
«Ingerid Straumes bok bør leses av alle som er opptatt av klimaendring, utdannelse, ungdom og framtid. Med tyngde og nøkternhet leverer hun slagkraftige argumenter for transformativ læring både i skolen og i samfunnet».
Karen O’Brien, professor i samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo
«boka gir både selvinnsikt og viktig kunnskap for alle som ønsker å påvirke andre i en mer miljøriktig retning. Boka gir en rekke eksempler på alt som kan lamme, men få eksempler på hva som kan bringe oss videre.» – Arne Øgaard, Pengevirke