– Taperne blir bønder og mindre leverandører, sier Bent Sofus Tranøy om den pågående utviklingen i dagligvarebransjen.
Dagligvarekjeden Bunnpris dropper Rema 1000 som hovedleverandør til fordel for Norgesgruppen. Konsernet bak blant annet butikkene Kiwi og Meny styrker dermed sin posisjon som landets suverent største innen innkjøp, distribusjon og salg av dagligvarer.
– Dette er ikke heldig for konkurransedynamikken. Den største og råeste innkjøperen blir enda større, sier professor ved Markedshøyskolen, Bent Sofus Tranøy.
Tranøy satt i matmaktutvalget som ble satt ned av den rødgrønne regjeringen for å undersøke maktkonsentrasjonen blant norske matvarekjeder.
– Markedet er preget av selvforsterkende prosesser. Det gjelder å være størst for å kunne sikre seg de beste butikklokalene og de laveste innkjøpsprisene.
Norgesgruppen kontrollerer i dag omkring 40 prosent av markedet, mens Coop og Rema 1000 har henholdsvis 30 og 25 prosent. Bunnpris er den eneste konkurrenten til de tre store, men er avhengig av å samarbeide med andre om innkjøp og distribusjon.
– Vi har bestemt oss for at markedet skal råde, og da er dette en naturlig organisk utvikling der selvforsterkende mekanismer får gjelde, sier Tranøy.
Økonomiprofessoren tror utviklingen vil gå mot økt maktkonsentrasjon i dagligvaremarkedet.
– Jeg tror vi vil ende opp med to aktører. Det er ikke et sunt system at to får bestemme hvem som har tilgang til butikkhyllene. Det ligner på planøkonomi i fine farger.
Den nye avtalen innebærer at Norgesgruppens grossist Asko skal levere varer til Bunnpris for tre milliarder kroner. Dette betyr at ytterligere fire prosent av innkjøpsmakten flyttes til den største.
– Taperne blir bønder og mindre leverandører, sier Tranøy.
Av Stian Nicolajsen, trykt i Klassekampen 23. desember 2015